Keyboard ALT + g to toggle grid overlay
A közösségi távolságtartás és a kijárási korlátozások idején a szórakoztató tartalmakra való igény nem szűnt meg – sőt, megtöbbszöröződött. Ahogy az embereknek világszerte több kitöltendő idejük lett, új történetekre, új műfajokra és még lenyűgözőbb élményekre vágynak. A díjnyertes LAIKA animációs stúdió magával ragadó produkcióinak és egyedi, kézműves látványvilágának köszönhetően ezen körülmények között is kiemelkedik. A vállalat fejlett, a fizikai és a digitális világot ötvöző technológiákkal dolgozik, amelyek segítségével hatékonyabban tudja koordinálni a több száz művészt, több ezer felvételt és összetett ütemterveket felvonultató, éveken át készülő produkciókat.
Manapság a legtöbb animációs stúdió teljes mértékben a vizuális effektusokra támaszkodik, és szoftvereket használ egészen az előkészítéstől kezdve a karakterek megtervezéséig, összeállításáig és animálásáig. "A Hollywoodtól távol, az Oregon állambeli Portlandben működő LAIKA sstúdió neve azonban mára egybeforrt a kézzel készített, művészi stop-motion animációkkal. A vállalat az Oscar-díjra jelölt A hiányzó láncszem, a Kubo és a varázshúrok, a Doboztrollok, a ParaNorman, illetve a Coraline és a titkos ajtó című filmjeiről ismert."
„A stop-motion az egyik legrégebbi filmgyártási módszer – mondta Steve Emerson, a LAIKA videoeffektusokért felelős vezetője. – Valódi fizikai díszleteket és valódi bábokat használunk, amelyeket az egyes képkockák között rendkívül finom módon mozgatunk. És minden a kamera előtt készül.” Gyors egymásutánban lejátszva a stop-motion felvételek olyan egyedülálló és szerethető animált történetekké állnak össze, amelyeket digitálisan nehéz utánozni.
„Ez egy varázslatos művészeti ág, ugyanakkor nagy technikai hozzáértés szükséges hozzá, és rendkívül időigényes – mondta Emerson. – Minden képkocka rengeteg odafigyelést és igyekezetet igényel. Ezért CGI-t is használunk produkcióinkban, így mindkét technológia előnyeit igyekezzük kihasználni.”
A gyártás természetesen a bábokkal kezdődik: „Papíron, 2D rajzokkal kezdjük – mondta Emerson, ezután a karaktert digitális szoborrá alakítják a Maya használatával. – Amint a rendező jóváhagyta, továbbítjuk a vázért felelős csapat számára, akik elkészítik a báb testének csontvázát. Ez teszi lehetővé az animátorok számára a báb irányítását és a pózok beállítását képkockáról képkockára. Az Inventor használatával megtekinthetik a könyvtárban található moduláris alkotóelemeket, így felmérhetik, hogy egy adott vázhoz milyen gömbökre, foglalatokra és kapcsolódási pontokra van szükség, és hogy milyen egyedi részegységeket kell készíteniük.
„Végül is a vázak jó része a moduláris és egyedi alkotóelemek keveréke – folytatta Emerson. – Valamelyik munkatársunk az alkotóelemek összeforrasztásával elkészíti a vázat, amely a rá szabott szilikon test felhúzása után lehetővé teszi a báb mozgatását.” A bábok legyártása attól a pillanattól, amikor a rendező jóváhagyja a digitális karaktertervet, addig, amíg a forgatás megkezdődhet az animációra kész bábbal, körülbelül kilenc hónapig tart.
A 2009-es Coraline és a titkos ajtó óta a LAIKA 3D nyomtatással alakítja ki a filmek karaktereinek arckifejezéseit. Ezeket a különböző arcokat egymás után a bábokra helyezik, és így keltik életre a karaktereket a stop-motion animációs folyamat során. „A Maya használatával több ezer arckifejezést készítünk – mondta Emerson. – Ezután az eszköz létrehozásának befejeztével a renderelés helyett az animátorok egyszerűen a nyomtatás gombra kattintanak.” Ha új arckifejezésre van szükség, ez az egyéni gyártási folyamat lehetővé teszi, hogy az animátorok csupán egy nap alatt új arcot hozzanak létre. A 2019-es A hiányzó láncszem készítése során a LAIKA több mint 100 000 egyedi arckifejezést 3D nyomtatott.
A kézi elkészítés mellett a hihetetlenül részletes bábokat és díszleteket virtuálisan is létrehozza a vizuális effektusokért felelős csapat. A vizuális effektusok tükrözik a fizikai tervek kézműves jellegét, és a fizikai eszközöket készítő művészekkel együttműködve hozzák létre őket. „A CGI segítségével az is lehetségessé válik, ami a fizikai világban lehetetlen, a stop-motionnel ötvözve pedig filmjeink nem vesztik el egyedi és művészi látványvilágukat” – mondta Emerson.
„A forgatókönyv megtervezése után képes forgatókönyvet készítünk, animatikot hozunk létre, elkészítjük a digitális és a fizikai eszközöket, majd leforgatjuk a jelenetet a fizikai eszközökkel a színpadon – mondta Emerson. – Ezután általában digitális elemeket adunk hozzá, majd a végleges jelenetet digitálisan állítjuk össze.” A LAIKA csapata a filmek minden egyes eleméről tudatosan dönti el, hogy digitálisan vagy kézzel hozza-e létre. Ez elsősorban művészeti döntés, amelyet a történet igényei határoznak meg.
Az évek során a LAIKA felállított néhány szabályt arról, hogy mi lehet valódi vagy virtuális: „A főszereplők és a beszélő szereplők majdnem mindig kézzel animált stop-motion bábok – mondta Emerson. – De a közvetlen környezeten, a főhős játékán, illetve a jelenet középpontjában lévő karakterrel érintkező tárgyakon kívül bármi lehetséges. Amit csak tudunk, a kamera előtt szeretnénk felvenni. Egészen addig megyünk el, amíg el nem kezdünk kifogyni az erőforrásokból, ami az írói vagy a rendezői elképzeléseket is befolyásolná. Itt jövök én a képbe” – a vizuális effektusok lehetőségeinek kiértékelésével.
A LAIKA fizikai és digitális filmgyártást ötvöző módszerével minden produkció óriási, összetett feladat, amelyen éveken keresztül több száz művész működik közre, és több ezer felvétel készül. A sikeres végrehajtáshoz elképesztő mértékű koordináció szükséges. „Ehhez a Shotgun (angol) szoftvert használjuk – mondta Emerson. – „A Shotgunt a Coraline és a titkos ajtó után kezdtük el használni, és ma már nem is értem, hogyan voltunk képesek nélküle létezni. Öntapadós cetliket ragasztgattunk a faliújságra, a Microsoft Projecttel, Excel-munkafüzetekkel és ütemtervekkel bajlódtunk. Ahova csak lehetett, információkat jegyeztünk fel. Teljesen megváltoztatta az életünket.”
A LAIKA hatékony gyártási folyamatot hozott létre a Shotgunnal, amellyel nyomon tudják követni több ezer eszköz fizikai gyártását – a legkisebb kellékektől a teljes díszletekig –, és koordinálni tudják a résztvevők munkáját. Ezenkívül a stúdió a Shotgun generatív ütemezési szolgáltatásának használatát is bevezette, amely gépi tanulással hozza létre és teszteli az ütemezési forgatókönyveket az adott produkció igényei alapján. „Mivel az így létrejött ütemtervek rendkívül optimalizáltak, egy másodpercet sem vesztegetünk senki idejéből” – mondta Emerson. A stúdió következő filmjének tervezésekor a csapat 12 000 feladat és 60 egyedi erőforrás ütemezéséhez használt generatív ütemezést, amely percek alatt elkészítette az ütemtervet.
Emerson emellett elképzelhetőnek tartja, hogy az új technológiák, például a mesterséges intelligencia (MI) segítségével a LAIKA tovább ötvözheti a gyártás fizikai és digitális elemeit. „Egészen elképesztő felfüggesztő rendszereket használunk, hogy bábjaink kifinomult mozgásokra is képesek legyenek – mondta. – Jó lenne, ha egy gép felismerné ezeket a felfüggesztéseket, hogy aztán hatékonyan kitörölhessük őket az utómunka során – azt hiszem, ebbe az irányba tartunk. Próbáljuk felszámolni azokat a feladatokat, amelyekért a művészek nem rajonganak.”
A kiterjesztett valóság (augmented reality – AR) egy másik eszköz, amely segíthet a korlátok ledöntésében. „A stop-motion animációban soha nincs elegendő báb vagy díszlet” – mondta Emerson. Mivel egy adott határidőre el kell készülnie a filmnek, „sokszor zöld háttér előtt kell leforgatnunk a jeleneteket. Az AR segítségével digitálisan ábrázolhatnánk a díszleteket, beállíthatnánk a bábot, majd eltávolíthatnánk a zöld hátteret, hogy megmutathassuk a rendezőnek a jelenet kompozícióját. Ez mindent megváltoztatna.”
Ahogy a stúdió az új filmeket tervezi, a LAIKA csapata folyamatosan, kreatív módon próbál újat mutatni. „A lehető legtöbbet szeretnénk kihozni a stop-motion animációból – mondta Emerson. – Hogyan tudunk valóban kiemelkedő, és a látvány szempontjából a közönség minden várakozását felülmúló élményt létrehozni?”
A technológia bevezetésével folyamataiba a LAIKA nagyobb szabadságot biztosít a művészek számára, hogy megálmodhassák azokat az új történeteket és innovatív élményeket, amelyekre a közönség vágyik – mindezt még nagyszerűbb, gazdagabb és lebilincselőbb módon.