home login search menu close-circle arrow-dropdown-up arrow-dropdown arrow-down arrow-up close hide show info jump-link play tip external fullscreen share view arrow-cta arrow-button button-dropdown button-download facebook youtube twitter tumblr pinterest instagram googleplus linkedin email blog lock pencil alert download check comments image-carousel-arrow-right show-thick image-carousel-arrow-left user-profile file-upload-drag return cta-go-arrow-circle circle circle-o circle-o-thin square square-o square-o-thin triangle triangle-o triangle-o-thin square-rounded square-rounded-o square-rounded-o-thin cta-go-arrow alert-exclamation close-thick hide-thick education-students globe-international cloud sign-in sign-out target-audience class-materials filter description key-learning pdf-file ppt-file zip-file plus-thick three-circle-triangle transcript-outline

Keyboard ALT + g to toggle grid overlay

A PANAMA-CSATORNA

KIBŐVÍTÉSE

A modern világ hét csodájának egyikeként emlegetik. Egy évszázaddal azután, hogy először megnyitották, a Panama-csatorna ma is fontos szerepet tölt be a világkereskedelmi útvonalak lerövidítésében. Csakhogy napjainkban a világ teherhajóinak közel fele túl nagy ahhoz, hogy átférjen rajta.

Idén az MWH Global által készített új tervek megváltoztatják mindezt.

A történet megosztása:

Videó lejátszása

Videofelvétel: a Radiant Features jóvoltából

 

 

EGY
MONUMENTÁLIS
PROJEKT

 

2009-ben az MWH Global mérnöki vállalat megkezdte a tervek elkészítését a világ egyik legnagyobb és leginkább nagyra törő kivitelezési projektjéhez: a Panama-csatorna kibővítéséhez.

A tervek szerint közel háromszor annyi hajó tud majd áthaladni a csatornán, mint eddig. Ez nagyságrendi növekedést jelent. Az idén kezdődő 6 milliárd dolláros megaprojekthez 26 Eiffel-toronynak megfelelő acélt és egy nagyváros összes épületének megépítéséhez elegendő (190 000 tonna) betont használnak majd fel.

Gyakori kérdések

 

Gyakori kérdések

Mi az a Panama-csatorna?

Az Atlanti- és a Csendes-óceánt összekötő 48 mérföld (77 km) hosszú átjáró

Miért épült a Panama-csatorna?

A két part között zajló gyors, olcsó és biztonságos áruszállítás érdekében

Ki építette a Panama-csatornát?

Először Franciaország tett rá kísérletet az 1800-as évek végén, végül az Egyesült Államok építette meg 1904 és 1914 között

 

1,8 MILLIÁRD USD

A VÁMKÉNT ÉVENTE BEGYŰJTÖTT ÖSSZEG

 

140

A KISZOLGÁLT KERESKEDELMI ÚTVONALAK SZÁMA

 

TÖBB MINT 1 MILLIÓ

A MEGNYITÁS ÓTA A CSATORNÁT ÁTSZELŐ HAJÓK SZÁMA

 

8–10 ÓRA

A CSATORNA ÁTSZELÉSÉHEZ SZÜKSÉGES IDŐ

A KIHÍVÁS

A Panama-csatorna mintegy 26 méterrel emelkedik a tengerszint fölé. Ez nagyjából 9 emeletnyi magasságot jelent.

Ahhoz, hogy a csatornán átkeljenek, a hajók először bekerülnek egy zsilipbe – amely gyakorlatilag egy hatalmas liftként működik. Amikor a hajók már a zsilipen belül vannak, egy mesterséges tóból vizet pumpálnak a zsilipbe, ami megemeli a járműveket. A hajók ezután átkelnek a csatornán, majd a másik oldalon zsilipek segítségével ismét leengedik őket a tengerszintre.

Rendkívüli mérnöki tervezési és kivitelezési teljesítményt igényel majd napjaink hatalmas méretű – több mint 300 méter hosszú és 12 méter magas – hajóit megemelni és átvezetni a csatornán, majd vissza az óceánba, mindezt a környező terület károsítása nélkül. Az MWH Global vállalta a kihívást.

CSENDES-ÓCEÁN

GATUN-TÓ
26 m / 85 láb

ATLANTI-ÓCEÁN

Fénykép: a Panama Canal Authority jóvoltából

A PROJEKT

A meglévő csatornák kibővítése
Szélesítés: 21,3 m / 70 láb
Mélyítés: 5,4 m / 18 láb
Hosszabbítás: 121 m / 400 láb

 

Új csatorna létrehozása, mindkét oldalán 3 új zsilipkamrával

 

A zsilipek elsődleges vízforrásának számító Gatun-tó maximális működési szintjének megemelése

Fénykép: a Panama Canal Authority jóvoltából
Fénykép: a Panama Canal Authority jóvoltából
VERSENYFUTÁS
A VALÓSÁGGAL

Hány mérnökre van szükség egy csatorna áttervezéséhez? Több mint 400-ra, és mindegyikükön nagy a nyomás, mert mindig a kivitelezés előtt kell járniuk a munkában.

Egy ekkora léptékű és ilyen sürgős projekt esetében a munkának egyszerre több fronton kell zajlania. A földmunkákat már a tervek befejezése előtt meg kellett kezdeni. Az MWH Global csapata építőmérnöki és épületinformáció-modellezési szoftverek segítségével végezte a helyszínek leképezését és a kritikus ütközésvizsgálatokat, így több ezer munkaórát és több millió dollárt tudtak megtakarítani.
 

A PROJEKTEN DOLGOZÓ MÉRNÖKÖK SZÁMA

 

KÖBMÉTER KIÁSOTT FÖLD

 

AZ EGYES ZSILIPEK MAGASSÁGA

 

A CSATORNÁK MÉLYSÉGE

„A legnyomasztóbb kihívás az volt, hogy megfeleljünk a magas tervezésbeli követelményeknek. Ez a Panama-csatorna. Nem engedhettük meg magunknak, hogy hibázzunk. Az óra pedig ketyegett.”

– Mike Newbery, projektvezető, MWH Global

Illustration of boat in canal
Illustration of boat in canal

EGY FENNTARTHATÓBB JÖVŐ

Lehet egy projekt egyszerre hatalmas és minimalista?

Nem volt más választás. A Gatun-tó nem csak a zsilipek működtetésében játszik szerepet, hanem Panama egyik fontos ivóvízforrása is. Mivel a csatorna működéséhez rengeteg friss vízre van szükség, az MWH Global vállalatnak olyan megoldást kellett találnia az átjáró kibővítésére, amely jóval több vizet igényel ugyan, mégis csökkenti a felhasznált víz mennyiségét.

Hogyan lehetséges ez?

A három új víztározó-medence kiépítésével – amelyek a legnagyobbak a világon –, az MWH Global a következőket éri el:

A ZSILIPEKBEN HASZNÁLT VÍZ 60%-ÁNAK ÚJRAHASZNOSÍTÁSA
A FELHASZNÁLT VÍZMENNYISÉG CSÖKKENTÉSE 7%-KAL, NOHA AZ ÚJ ZSILIPEK AZ EDDIGIEKNÉL MÁSFÉLSZER NAGYOBBAK
A CSATORNA KAPACITÁSÁNAK MEGDUPLÁZÁSA AZ ÚJRAHASZNOSÍTOTT VÍZMENNYISÉG NÖVELÉSE MELLETT
...és megannyi elégedett panamai lakos

A VÁLTOZÁSOK
VILÁGA

Amikor először megépítették, a Panama-csatorna megváltoztatta a kereskedelem világát. Az MWH Global vállalatnak köszönhetően ez rövidesen ismét megtörténik.

A Panama-csatorna kibővítése globális projekt, amelynek azonban helyi hatásai sem elhanyagolhatók. A becslések szerint Panama gazdaságában 2025-ig nyolcszoros növekedés lesz tapasztalható. De az új csatorna hatásai messze túlmutatnak Panamán.

A nagyobb hajók miatt nagyobb kikötőkre lesz szükség. A több szállítmány több munkát jelent. Az áruszállítás teljes költsége lecsökken, míg a különböző termékek, gabona és természeti erőforrások világszintű áramlása megnövekszik.

Nem csak a régióra, hanem az egész világra is fényesebb jövő vár, amelyet a tervezés, a technológia és a nemzetközi szervezetek komoly együttműködése válthat valóra. Ez lenne az új világrend? Kövesse figyelemmel az eseményeket, de addig is üdvözöljük a dolgok megalkotásának jövőjében.

 

További információ az egyes termékekről, amelyeket az MWH Global használt a Panama-csatorna kibővítési projektjének megtervezéséhez

 
 

A történet megosztása: